Hvad er et Link?

Vi har set nærmere på hvordan Google fungerer, hvordan vi finder søgeord og hvad du selv kan gøre for at SEO optimere din hjemmeside, så den er klar til at ranke højt i Googles søgemaskineresultater.
Nu ser vi nærmere på, hvordan vi får hjemmesiden til at stige i resultaterne.

Links er vigtige og de rigtige links er rigtigt vigtige

Forskellen på to helt ens SEO optimerede hjemmesiders placeringer i Google findes i antallet af links, der peger på hjemmesiden og de forskellige links styrke og emnerelevans m.m.

Det vi skal i gang med kaldes linkbuilding og opgaven handler i praksis om, at sørge for andre hjemmesider linker til din.

Hvad er et godt link?

Et link er desværre ikke bare et link.Links hvordan
Google ser nærmere på hvad det er for nogle links, der peger ind på din hjemmeside og bruger dem til at forsøge at klarlægge, hvor populær og god din hjemmeside er.
Hvis alle indenfor din niche linker til din hjemmeside, så må det jo være fordi den er god og har noget indhold, mange finder relevant.

Ud over relevans, ser Google også på hvor god den hjemmeside der linker er. Hor gammel er den, hvor mange andre linker ind til netop den og hvor på den hjemmeside har du været heldig at få et link? Er det på forsiden? Eller på en tilfældig underside, hvor der linkes til 300 andre.

Det er derfor vigtigt, at finde alle de muligheder der er for, at opnå et link indenfor den niche du befinder dig indenfor.
Der er ofte et hav af muligheder og en god og nem måde, at finde inspiration, er ved at se nærmere på dine konkurrenters links.

Se nærmere på de hjemmesider, der er placeret højt i Google, på netop de søgeord du gerne vil have din egen hjemmeside placeret højt på.

Hvilke kilder linker ind til dem?

Her kan du anvende forskellige værktøjer online, der laver en liste over links ind til en hjemmeside f.eks. Ahreff.com eller Majesticseo.com.

Google anvender som sagt links til at vurderer populariteten af en hjemmeside og for hvert link ses på flere forskellige ting, der er med til til bestemme, hvor stor vægt det enkelte link skal have.

Ud over relevansen fra den hjemmeside der linker ind og andre nævnte signaler, ses også meget på selve linkets udformning.

Teksten der linker og linkets title har stor indflydelse.

Men her skal du passe på.

Google er udmærket klar over, at 99% af alle hjemmeside ejere selv laver links og derfor har de implementeret en strafmulighed i deres algoritme, så dem der udnytter muligheden for meget, ikke får en fordel – tvært imod, de bliver straffet og det kan have voldsomme konsekvenser.

I 2012 begyndte Google at straffe hjemmesider med unaturligt udseende linkprofiler, hvor den primære mængde links er med optimerede linktekster (dvs. hvor der linkes med det specifikke søgeord) og titles.
Det betød, at hjemmesider forsvandt fuldstændigt i resultaterne på de søgeord, der var optimeret for kraftigt til.

Det er derfor vigtigt, at du sørger for, at de links der peger ind på din hjemmeside ikke alle er med et søgeord som tekst eller linktitle.

Det er svært at vurdere, hvor grænsen går, men som udgangspunkt kan det ikke anbefales, at gå for meget over 20%.

Eksempel på optimeret link

Sælger du heste og har du en underside, som er optimeret til søgeordet ”billig Pony Gentofte”, vil et optimeret link direkte til den underside være med en linktekst i retningen af ”Køb billig pony i Gentofte her” og med en linktitle (den der vises, når musen holdes over linket) ”billig Pony Gentofte”
Det skal se naturligt ud

De mere naturligt udseende links, som du skal sørge for at have mange af, er dem der ikke giver fantastisk meget information om, hvad der er på din hjemmeside.

Har du en super god hjemmeside vil andre linke til den helt naturligt og de vil typisk linke med ord som følgende:

– Læs mere her
– Besøg hjemmesiden
– Klik her
– Hjemmesidens domænenavn
– Firmaets navn
– Ejeren af firmaets navn

Links fra billeder, vil typisk også forekomme i mindre grad i en naturlig linkprofil.

Læs mere om linkbuilding her